Nyitólap » 2012 » Január » 6 » A pécsi villamos múltja
8:27 PM A pécsi villamos múltja |
A pécsiek örömmel vették hogy lesz a városnak villamosa.1910-ben az akkori polgármester Nendtvich Andor vezetésével az élen,a villamosvasúti intéző bizottság szerződést dolgozott ki,amely a Ganz Villamossági Rt-t bízta meg a kivitelezési munkálatokkal,és az üzemeltetés jogát a Pécsi Villamos Vasúti Rt.-nek adta.A villamos vonal tervezési és kivitelezési munkálatait,Lépes György és Valatin Béla mérnököket bízták meg.1913 október 20-án indult el az első villamos.A huszárlaktanya végállomásától kiindulva a Szigeti országúton,a Ferenciek utcáján,a Széchenyi téren,a Király és a Kossuth Lajos utcákon keresztül,az Irányi Dániel téren át a Zsolnay Vilmos utca végéig épült a fővonal.Elágazásokat építettek a Zsolnay Vilmos utca és az Irányi Dániel tér kereszteződésétől a Külvárosi pályaudvarra,illetve a villamos telephelyére.Továbbá a Széchenyi térről az Irgalmas utcán,a Rákóczi úton és az I.Ferenc József úton le a főpályaudvarig.Az összesen kiépített vágányok üzleti hossza 5,4 km. volt.Ebből a Kossuth Lajos utcától a Szigeti országút Petőfi utcai keresztezéséig,továbbá a Széchenyi tér-Főpályaudvari vonalat Phőnix rendszerű csatornasínnel,a többi vonal pedig talpfákon fekvő vignol rendszerű szabványos sínnel lettek építve.A Nefelecs utcában a Légszeszgyár szomszédságában létesítették a villamoskocsiszint,javító műhelyeket,és az irodákat.A villamos üzemeltetésére 1913 szeptember 20-án egy üzemviteli részvénytársaság alakult 200000 korona alap-és 50000 korona tartalék tőkével.A részvények 50%-át a város közönsége jegyezte azért, hogy ezen vállalat vezetésében is a majoritást a város közönsége kezében tartsa.A villamosvasútat 1913 évi október 20-án megtartott műtanrendőri bejárás után a forgalomnak átadták.39 motorko- csival és 3 pótkocsival kezdte meg a vasút az üzemet.Mivel az útvonalak keskeny volta nem nem engedte meg a párhuzamos vágányok létesítését ezért kitérő rendszerrel építették a vasútat és pedig úgy,hogy a Széchenyi tér és Kossuth Lajos utca közötti vonalon 6 perces,a többi vonalon pedig 12 perces volt a forgalom.E forgalmat 7 kocsival bonyolították le.A forga- lom emelkedésével szükségessé vált a huszárlaktanya felé is 6 perces forgalmat biztosítani,amit két új kitérőnek 1917-ben történt létesítésével, és két új motor és három új pótkocsi beszerzésével sikerült megvalósítani. Az első világháború alatt a villamos forgalma évről évre nőtt.A csúcspon- tot 1918-ban érte el,amikor is 5220000 utast szállított 1 év alatt.A szerb megszállás alatt sequestrum(bírói zárlat)alá került,de ettől eltekintve is hogy a város el lett szakítva az anyaországtól,sem a járművek karbantar- tásáról,sem pedig a pályatest és útburkolat fenntartásáról anyaghiány miatt a vasút igazgatósága nem gondoskodhatott úgy,hogy a szerb meg- szállás alóli felszabadulás után a villamosvasútnak 3 teljes évi bevételét kellett feláldoznia a kocsipark,a pályatest és a felsővezeték rendbehozá- sára,illetve üzembiztos állapotba való helyezésére.1925-ben 1 darab nyá- ri motorkocsit szereztek be,míg 1927-ben a Széchenyi tér és köztemetői vonalon való forgalom lebonyolítására 2 drb.25 személyes autóbuszt sze- reztek be és a villamos telepén megfelelő gépkocsiszínt és felügyelő-lakot létesítettek.A villamos forgalom a 20 évek végére örvendetesen javult.Az 1930-as évek első felében a jegyek ára:vonaljegy 16 fillér,szakaszjegy 12 fillér volt. Közlekedett a főpályudvartól a Széchenyi térig,a Zrínyi- ne- velőitézettől a Zsolnay kerámia gyárakig csatlakozással a külvárosi pálya- udvarhoz.A vonal és szakaszjegyek a villamos megszüntetéséig érvény- ben voltak.A második világháború hatással volt a villamos müködtetésére. De a háború után ezt állították helyre elsőként.1958-ban 13,6 millió utast szállított,és ez volt a csúcspontja.Arra hivatkozva hogy a szúk utcák miatt nem lehet bővíteni,elsőként a Széchenyi tér-vasútállomás közötti vonalat szüntették meg 1959 március 15-én.A fővonalat pedig 1960 augusztus 31 -ikével.Ez volt az utolsó üzem napja a villamosnak,hogy végleg át adja helyét a buszközlekedésnek. |
|
Összes hozzászólás: 0 | |